Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak skutecznie nauczyć swoje dziecko mówić, kluczem jest utrzymywanie stałego dialogu z maluszkiem. Rozpoczynając interakcje językowe z niemowlęciem jak najwcześniej, zapewnisz jego bogaty rozwój słownictwa. Znacznie ważniejsze dla rozwoju mowy dziecka jest angażowanie go w rozmowę, a nie jednostronna komunikacja. Włączanie dziecka do konwersacji, nawet jeśli wydaje ono tylko dźwięki gaworzenia, kształtuje jego zdolności językowe. W tym artykule podpowiadamy, które metody są pomocne w nauce mówienia przez dzieci oraz co możemy zrobić, aby nie utrudniać im tego procesu.
Ale przecież rozmowa to nie tylko słowa! Istotnym elementem komunikacji jest przekazywanie intencji. Wiadomość składa się nie tylko z semantyki i gramatyki języka, ale także z głośności, tempa, melodyjności mowy oraz mimiki czy postawy ciała. Zwracają na to uwagę naukowcy z Uniwersytetu w Los Angeles, którzy twierdzą, że relacja między intencją a dźwiękiem jest uniwersalna i powinna być zrozumiała niezależnie od języka.
Podpowiadamy, jak uczyć dziecko mówić:
– utrzymuj kontakt wzrokowy podczas rozmowy z dzieckiem;
– mów głośno, wyraźnie i powoli, aby dziecko mogło wyłapać poszczególne słowa;
– używaj ciała do wyrażania uczuć – nazywaj emocje, które pokazujesz dziecku. Dzięki temu maluch ma pełny obraz tego, co widzi i lepiej rozumie innych, a także uczy się, jak ma wyrażać siebie, aby być zrozumianym.
Kolejnym kluczowym elementem w procesie rozwoju mowy jest łączenie obiektu z jego nazwą. Dzieci, które widzą przedmioty, o których mówimy, łatwiej zapamiętują ich nazwy. Badania przeprowadzone na Wydziale Psychologii w Weinberg College Sztuki i Nauk dowiodły, że trzymiesięczne niemowlaki są już zdolne do kategoryzacji słów na podstawie tego, co widzą. Pokazywanie dziecku obrazka i nazywanie przedstawionych na nim elementów pomaga maluchowi zapamiętać ich nazwy.
Przykładowe zabawy pomocne w nauce mówienia:
– używanie różnych przedmiotów, nazywanie ich i pokazywanie, do czego służą;
– organizowanie „kuchennego dnia” – pokazując dziecku naczynia, możemy zobrazować mu ich funkcje;
– pokazywanie obrazków w książeczkach i nazywanie tego, co jest na nich przedstawione. Im mniej elementów na obrazku, tym łatwiej dziecku zapamiętać nazwę;
– naśladowanie dźwięków zwierząt czy pojazdów – pozwala to dziecku na precyzyjne artykułowanie dźwięków, które później będą pomocne w prawidłowym formułowaniu słów czy zdań.