W społeczeństwie panuje pilna potrzeba edukacji ekologicznej dzieci. Rodzicielstwo, które niewłaściwie kształtuje postawy i nawyki młodego pokolenia, zasługuje na refleksję. Małgorzata Ohme, psycholog, psychoterapeuta dziecięcy i rodzinny, wykładowca SWPS i ekspert programu Tesco dla Szkół, podkreśla znaczenie odpowiedniego wpływania na najmłodszych w zakresie dbałości o środowisko naturalne.
Stworzone przez dorośli schematy zachowań odnoszące się do ekologii są nadal owiane szkodliwymi dla przyrody automatyzmami. Zgłębianie problematyki ekologicznej często nie jest priorytetem dla dorosłych, co przekłada się na brak chęci uczestnictwa w akcjach proekologicznych. Wielu rodziców nie dorasta do roli nauczycieli w tej dziedzinie, co skutkuje traktowaniem tematu ekologii jak kampanii reklamowej.
Dzieci stanowią natomiast napisaną czystą kartę w zakresie edukacji ekologicznej. Wykazują one naturalne zainteresowanie otaczającym je światem, co stwarza doskonałe warunki do kształtowania postaw proekologicznych. Dzieci, które przenoszą wiedzę ekologiczną do swojego środowiska, spotykają się z różnicami w zachowaniach i stopniu świadomości ekologicznej u innych dzieci oraz dorosłych.
Nabywana w szkole wiedza na temat ochrony środowiska zostaje zinternalizowana przez dzieci, co przekłada się na ich przyszłe funkcjonowanie jako dorosłych. Właśnie dlatego edukacja powinna skupić się na wyrównywaniu różnic w poziomie wiedzy uczniów. Dzieci – młodzi eksperci w dziedzinie ekologii, mogą stać się nauczycielami dla swoich rodziców.
Szkolna edukacja powinna nie tylko uczyć, ale również podejmować inicjatywy sprzyjające ekologii. Przykłady takich działań prezentuje Małgorzata Łuszczek z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska. Są to m.in.: wykorzystywanie zużytych materiałów na lekcjach plastyki, druk dwustronny, organizacja kiermaszy podręczników, dokręcanie kranów, instalowanie oszczędnych baterii i spłuczek w toaletach, strażnicy energii czy modernizacja oświetlenia. Ważne jest również promowanie poruszania się pieszo lub rowerem, korzystanie z transportu publicznego oraz segregowanie odpadów.